söndag 24 februari 2013

Dripp dripp dropp...

Dripp dropp på toan...
Äntligen!! Helgen som gick har det regnat mer än det har snöat. Jag brukar inte önska mig regn men låt det bara ösa ner och smälta bort alla stora snöhögar så att våren kan få komma! Meteorologerna trodde att det skulle bli ytterligare en helg med snö och starka vindar, men som tur var hade de fel den här gången. Jag vet att vi har något som tittar ut ur jorden i rabatten bredvid vår ingång men jag kan bara inte se det för all snö...

I år är jag verkligen less på vintern. Uppvärmningssystemet i vår (högstandard) lägenhet är verkligen kass! Vi har ett aggregat som styrs av en termostat i vardagsrummet och som blåser varmluft när det är för kallt. Det betyder att det viner om öronen och man måste skruva upp ljudet på tvn varje gång systemet går igång. Är det dessutom kallt ute (som mellan -10 och -5 grader) så kan det utan problem vara igång 20-30 minuter och sedan vila i 15, starta igen 20-30 min osv. Man kan ju lätt tro att med ett så aktivt värmesystem att det också är varmt och skönt i vår lägenhet. Ha! Inte riktigt... Visst, vår innetemperatur når nog 20 grader i vardagsrummet, mitt i rummet, precis efter att termostaten slagit av. Men i alla andra rum så ligger temperaturen några grader lägre. Ju längre in man kommer (= längre från vardagsrummet) desto kallare blir det. Vårt sovrum är kallast och då har jag inte tagit med badrummen. Inget av våra badrum är inkopplat på luftvärmen utan där har vi bara en "glödtråd" med termostat och extremt kalla golv (vi har en bottenlägenhet). I mitt och Pontus badrum är det som oftast 15-16 grader.
Behöver jag säga att jag konstant kryper under gärna två filtar när vi sitter och tittar på tv/sitter vid datorn? Nej, trodde inte det...
Ser ni lejonet?

Ja, det är klart att vi hade kunnat skruva upp termostaten och få det lite varmare. Men då måste vi stå ut med det eviga vinandet samt elräkningar som når över $300 (ca 1950 kr) per månad. Vi har alltså valt just nu att bo lite kallt, ta duschar där vi nästan använder allt varmvatten i en dusch och ständigt har gåshud. Men, vintern tar ju slut någon gång, eller hur?!

Tilde och hennes nya kompis Dora.
Så regn ÄR helt fantastiskt nu. Plusgrader samt effektiv snösmältare! Fast, ändå inte. Vi verkar ha ett hål i taket över barnens rum och just nu finns det en växande fuktfläck med svarta mögelområden över Tildes säng. Tilde tycker att det ser ut som ett lejon... Dessutom började det droppa från en taklampa i barnens badrum i flera dagar. Det verkar som att takisoleringen har sugit upp en massa vatten (det som inte droppade ner?) och en av plattorna har svällt med flera cm. Lampans fattning är nu något sned...

Ja, våren är verkligen efterlängtad här!! Dels för att det kommer att bli varmt och skönt igen, men också för att taket då äntligen kan bli lagat och vi inte behöver vara oroliga för att möglet ska ge någon långvarig effekt i våra luftrör.

Två busungar :O)
Tills dess får vi roa oss med lite Sverigebesök och en Tysklandsresa!! Mer om det i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar