tisdag 14 augusti 2012

Vermonts gröna berg

Ok, nu har det gått allt för lång tid för att jag ska ha samvete att sätta mig i soffan med min bok när jag har en halvtimme över. Det har ju hänt såååå mycket sedan sist så jag vet knappt var jag ska börja!

Trött pappa och flicka!

Härlig utsikt!!
För att börja med det viktigaste så har Pontus kommit hem från sin sommarkurs. Yippie!! Tilde har verkligen längtat och jag lika så. Sommaren med Jenny har varit så givande och annorlunda än normalt. Jag har fått massor gjort: skrivit upp för körkort, uppdaterat mitt CV och min LinkedIn-sida, samt sökt två olika jobb! Dessutom har jag fått lära känna Jenny mycket bättre och fått höra ett och annat om hennes liv där hemma med pojkvän och vänner. Superkul!! Men såklart så går inget upp emot att ha Pontus hemma och det enda jag kan önska Jennifer är att hon har fått en upplevelse här hon sent ska glömma, även om det har inneburit många timmar på lekplaten med flickorna, matlagning och allmänt hushållsgöra. För att inte glömma bort att sova på en soffa i vardagsrummet (med noll och intet av eget utrymme) i över en månads tid. Tack, tack J för att du kunde komma över och hålla oss sällskap!!

Wilma badar...
Augusti började sedan med att vår lilla familj åkte på semester till Smuggler's Notch i Vermont knappt en vecka. Det var väldigt skönt att komma iväg lite och få lite tid tillsammans. Första kvällen gick vi bara runt lite på området med barnen i vagnen. Lite högre upp i backen kom några lamor som leddes av en familj och en skötare. Vi stannade givetvis och tittade på dem och Tilde tyckte att de var spännande (hästar). Efter att ha tittat en stund så hamnar vi givetvis efter dem i backen när vi börjar gå igen. Tilde förvånar både mig och Pontus genom att utbrista "luktar illa"! Hon har aldrig sagt något om lukt tidigare (eller senare för den delen). Mitt i prick, flicka lilla ;O)

...och Tilde kämpar med ringarna.
Flickorna hade roligt under dagtid på ställets dagis (som var jättebra!!!) och jag och Pontus kunde få lite tid att sova och bara vara. Stället vi bodde på var en skidort på vintern och det innebar att man kunde vandra längs pisterna på sommaren. Det var ganska brant på sina ställen och vi blev ordentligt svettiga i den nästan 30-gradiga värmen. Värmen och promenerandet gjorde också att sulan på min ena joggingsko lossnade! Haha, då hade vi lite lättare packning med oss hem.

Munstycken är spännande!
Eftermiddagarna tillbringade vi hela familjen på en av badanläggningarna. Barnen älskade det! Tilde sprang runt och runt med gula uppblåsbara ringar (som man kunde sitta i, även om hon inte ville göra just det) och Wilma var mycket intresserad av de olika munstyckena som sprutade vattnen. Det är så härligt att se barnen så glada. Oftast gick vi ut och åt och slapp alltså också att stå med både tillagning och disk. En bättre semester just nu kunde vi inte önska oss!
Tilde njuter.

En sak jag inte har sagt ännu, men som jag är otroligt glad över med vårt boende i Boston, är att vi har drickbart vatten från kranen!!! Man ska inte underskatta att kunna hälla upp ett glas vatten från kranen och dricka det direkt! Vattnet i Vermont var väldigt klorerat, vilket mycket vatten är i USA, och en aning unket. Stora delar av Boston har dricksvatten som är av samma kvalitet som hemma och det är verkligen, verkligen skönt! Det var en av de saker jag var lite rädd för när vi flyttade hit, att man skulle behöva bära en hel massa vatten hem från affären i tid och otid. Men, det var alltså helt ogrundat :OD
Vatten är härligt även på lekplatsen. För stora och små!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar