söndag 25 november 2012

Thanksgiving i ätandets tecken

Wilma i full färd med att kliva på nya favoriten cykeln.
Äntligen lugnt. Dagen har verkligen gått i ett. Jag borde vara utvilad för vi har precis varit lediga i fyra dagar pga Thanksgiving, men just nu har all min ork försvunnit. Wilma tog väl en del precis för hon ville inte sova. Det var såklart mycket bättre att snurra runt, gå lite i sängen eller ligga och "halv-sjunga". Skulle jag lämna henne ensam så hade det blivit värsta skriket. Jag fasar lite för att hon kommit in i fasen där läggningarna kommer att bli låååånga och föräldrakrävande. Tilde hade en sådan period som började när hon var i Wilmas ålder, den höll på i ca ett år. Hu! Håll tummarna för att det bara var en engångshändelse idag....

Herren i huset!
Vi hade en liten tebjudning idag där jag hade bakat lite för mycket som vanligt. Men det var gott och kul att baka!! Sconsen jag gjort var försvinnande goda och mycket onyttiga med massor med grädde i smeten. Muffinsen och äppelkakan likaså även om de inte innehöll någon grädde. Totalt var vi 12 personer: 7 vuxna, 3 barn i 3-4 års åldern och två ettåringar. Låt oss säga att (ljud)nivån och intensiteten var hög. Men jag var förvånad över hur mycket jag ändå kunde prata med gästerna! Jag antar att det underlättar att de yngsta kommit över ett-års-sträcket och klarar sig en del på egen hand. Samt att vi var ganska många vuxna som höll ett vakande öga på (alla) barnen såklart :O)

Vår härliga Thanksgiving-middag. Som ni ser var Tilde ganska ivrig att börja ta mat!
Tilde är ivrig att smaka på pajen också.
Jo, det har ju varit Thanksgiving också. Vi bestämde oss för att fira lite på amerikanskt vis och ta dagen till att laga en riktig kalkon-middag. Vi hade en fantastisk dag som varvades med tid i köket, Borta med vinden (ja, Pontus har nu äntligen fått sett denna klassiker) och härlig lek med barnen. Vår kulinariska måltid bestod av kalkon, potatismos med vitlök, "stuffing", ärtor, majs och tranbärssås. Kronan på verket var pumpapaj som min kollega bakat. Helt underbart alltsammans!! Det var länge sedan jag och Pontus båda kände oss så avslappnade och verkligen kunde njuta av att bara umgås med familjen och äta gott. Fyra dagar har känts som en evighet och vi hann med att slappna av! Normalt sett så hinner vi knappt med de vanliga helgaktiviteterna som handling, tvätt och städning. Därför var det verkligen välkommet med tid att kunna se en film på dagtid och bli bjuden av Tilde på lermat hon bakat i sitt leksakskök. Jag blir ofta bjuden på kaffekorv. Till hennes glädje så grimaserar jag väldigt när hon berättar vad hon serverat och ber henne komma med något nytt. Det blir allt som oftast något ny kaffe-rätt, med nya grimaser och förtjust fnitter som följd.
Familjen är samlad :O)
Efter en sådan här härlig helg så har nog både jag och Pontus börjat nedräkningen till jul och en hel veckas ledighet. Då kommer vi även att få besök av mina kära svärföräldrar, något vi ser fram emot även det! Tilde pratar dessutom redan om "när tomten kommer" så kanske är det något vi ser fram emot hela familjen?! Tiden kommer att flyga iväg, det är ett som är säkert i varje fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar