torsdag 8 november 2012

Åh, titta!! Snö!

Tilde i blå vinterskrud.
Vitt! Redan igår när jag cyklade hem från jobbet så snöade det. Jag trodde väl inte då att det skulle lägga sig och vara ett ganska tjockt lager nu på morgonen men tänk, det var det! Till Tildes förtjusning såklart. Hon ville knappt vänta på att Wilma åt färdigt utan ville bara ut i morse. Det var ganska stor kontrast till när hon började i förskolan för en månad sedan, då jag fick mer eller mindre dra henne hemifrån om morgonen. Nu kom hon dit med genomblöta skor (efter att ha trampat i så många snöhögar som hon kom åt), dyngsura strumpor, blöt upp till knäna och superglad! Hon väntade knappt på att jag fick på henne ett ombyte innan hon sprang in till sina kompisar och strax var uppslukad av något som hände på datorskärmen i rummet. Jag påkallade inte hennes uppmärksamhet för att säga hej då utan gick bara därifrån med ett leende på läpparna. Skönt att hon äntligen trivs och inte är ledsen när jag går!!

På väg till förskolan.
Wilma är (och har varit) mycket lättare hela tiden. Dock fick hon en rejäl förkylning med hög feber när Charlotte och Oscar var här. Tack, tack, tack Charlotte som tog dig an Wilma på dagarna så att vi slapp ta ledigt från våra jobb, trots att du själv var sjuk! Det hjälpte mycket!! Men hjälp vad en liten flicka kan bli mammig... Wilma har bott i min famn, gärna med ena handen så långt ner i min bh som möjligt, så fort jag har varit inom synhåll. En liten nyfödd bebis kan man bära med sig relativt lätt och ändå få något gjort, men en 13 månaders flicka är faktiskt något annat. En del av mig kommer såklart att sakna hennes kel, men annars är nog både jag och Pontus ganska lättade att det börjar släppa ju mer hon frisknar till. Numera kan Pontus återigen få leka med henne och lägga henne. Om hon bara får "tanka" lite i min famn lite nu och då alltså. Och det är ju klart att hon får!

Som vanligt har vi hunnit med en hel del på de två-tre veckorna sedan jag skrev sist.
Presidentvalet är äntligen över! Jag får erkänna att jag är lite lättad att Obama får sitta kvar, jag tror själv inte att Romney och Republikanerna hade tagit USA i rätt riktning (tänk bara på möjligheten att fri abort förbjuds! och att religion får större och större bestämmanderätt över vad man ska lära ut i skolan). I vissa avseenden tycker jag att faktiskt att USA har hamnat lite på efterkälken. De tror fortfarande att de är världens bästa land, men deras topplacering är hotad. Eller kanske redan förlorad? För att bli bättre behöver man fortsätta framåt, och då är det Obama som gäller. Vi får väl se vad framtiden bjuder. Ska bli skönt att slippa allt tjafs och negativa, smutskastande reklamer med lögner under tiden ;O)

Vi har även hunnit med två skrämmande saker, Halloween och stormen Sandy. Halloween passerade utan särskilt mycket ståhej, och faktiskt även Sandy. Halloween lämnade två stora påsar med godis som vi köpt till barn som skulle knacka på dörren och be om "Trick or Treat!". Men eftersom vi bor i ett hus med lägenheter så kom inga barn hit och vi har numera massor med styckförpackat godis hemma. Mycket dåligt för tänderna. Hrm. Sandy var lite mer skonsam och gav en extra fridag istället. Härligt!
Buzz Lightyear to the rescue!!


1 kommentar:

  1. Vad skönt att höra att tjejerna börjar trivas i förskolan! Jag har faktiskt tänkt mycket på er den senaste tiden, med nytt jobb, presidentval, stormen Sandy mm så det är kul att läsa din blogg! :) Jag får skriva ett lite längre mail snart, och berätta hur vi har det på andra sidan Atlanten också! Kram Anna

    SvaraRadera