söndag 22 december 2013

Lagom till jul

Jag har varit ganska glad över att vi har haft en lugn höst. Ingen av oss har varit sjuk och jag har inte behövt ta en endaste sjukdag för att vara hemma själv eller med någon av barnen. Jag antar att man inte ska tänka så. Någonsin! Nu verkar det dock vara dags. Lagom till jul så klart.

I natt var Wilma lite orolig i sin säng så jag gick in och lugnade och stoppade om henne. Hon har varit lite hostig på sistone, speciellt på nätterna, så kanske var det något på gång där. Men, jag kunde redan då höra på Tilde hur natten skulle bli. Det skulle bli en kruppnatt.

Vid 10 månaders ålder fick Tilde sitt första anfall av (virusorsakad) krupp, pseudokrupp, falsk krupp eller laryngotrakeobronkit. Vad man nu vill kalla det. Enligt Wikipedia heter det allt det ovanstående.
I Tildes fall var den första gången den mest skrämmande för mig. Vi hade besökt vänner i Bjärred och var precis på väg hem. Plötsligt kommer Pontus in med Tilde i famnen. Hon andas väsande, har en skällande hosta och panik i ögonen. Som tur var kunde Patrik direkt säga vad det var och att vi skulle gå ut igen. Kall luft gör att luftrören slappnar av och andningen går lättare. Jag hade ingen aning om detta, men det tog inte lång tid innan vi kunde köra hem med en betydligt lugnare Tilde.

Det verkar vara en kombination av anatomi samt en luftvägsinfektion orsakad främst av parainfluenzavirus som gör detta ganska vanligt hos barn mellan 6 månader och 5-6 år. Jag har aldrig haft det men Pontus har haft mycket krupp som liten. Det är alltså inget överraskande att Tilde nu har det. Hon får krupp en eller två nätter årligen, ofta under vintersäsong när virusen härjar som mest. Jag måste säga att hon hanterar det väldigt bra! Hon är lite ledsen när hon vaknar mitt i natten och inte kan andas ordentligt, men hon lugnar sig fort och vi försöker göra det lite mysigt. Ofta ser vi ett avsnitt Dora the Explorer (eller två!), och det är ofta tillräckligt för att anfallet ska gå över och vi kan gå tillbaka till sängen igen.
Tilde tittar på Playdoh-reklam på YouTube.
En av favoriterna just nu.
I natt blev det precis om väntat. Tildes luftrör drog ihop sig alltmer tills hon vaknade och var ledsen en stund efter att jag tittat till Wilma. Vi gick ut och jag försökte få henne att andas luft från frysen. Det var inte så poppis. Pontus kom också upp och tog med henne ut istället. Trots att vi haft -12 grader och massor med snö förra veckan så var det ca +10 grader i natt. Det var ju dock lite bättre för Tildes hals än inomhustemperaturen. Sedan tittade vi lite på Dora och precis innan vi skulle tillbaka till sängen så vaknade Wilma. Hon vägrade att tröstas av Pontus och när det väl var dags att sova så hade jag två små flickor som kivades om vem som skulle ligga bredvid mig. Suck! Jag övertalade Tilde att vi skulle försöka få Wilma att somna först, så att vi kunde flytta henne och Tilde sedan kunde få den åtråvärda platsen närmast mig. Lagom till att Tilde hade somnat så gick Wilma ur sängen och ville sätta på tvn igen. Istället för att bråka med henne om att gå tillbaka till sängen (vilket Pontus redan gjort en gång samma natt och som resulterade i ett utbrott) så lade vi oss på soffan utan att starta tvn. Vi somnade båda och efter ett par timmar vaknade jag något obekväm och kunde bära in henne till vår säng. De resterande fyra timmarna blev sömnfyllda för oss alla fyra.

Tilde hade feber när vi vaknade, men den är borta nu. Allt som är kvar är hosta och lite snuva. Wilma är lite mammigare och hostar och nyser mer än vanligt, och Pontus är lite hängig med huvudvärk. Jag tror att jag kommer att ta höstens första sjukdag i morgon istället för att jobba (vi har inte ledigt förrän på julafton). Jag vill helst inte riskera att ställa in familjejulkonserten med Boston Pops på julafton vi hade tänkt gå på. Dessutom har vi en del annat kul vi hade tänkt göra och sjukdom, oavsett hur mild/allvarlig, är inte välkommen!
Så håll tummarna för att det inte blir värre än så här och att vi kan ha en skön jul tillsammans utan mer feber, krupp eller annat otyg.
Årets julgran. Äkta amerikansk
med färgade ljus :)

God Jul och Gott Nytt År!

1 kommentar:

  1. Jag hoppas verkligen ni får en fantastisk jul och nyår utan sjukdom. Vi (jag och Amanda) hade kräksjukan (mild variant, tack och lov) förra veckan. Men nu är vi alla friska så jag hoppas det håller sig så.
    Många kramar från hela familjen, saknar er så.
    Erika

    SvaraRadera