söndag 17 juni 2012

Söndag på riktigt

För oss var det verkligen söndag idag. Pontus provade att åka med direktbussen mellan Woods Hole och Boston och var faktiskt hemma hela dagen. Härligt!! Förutom att prata lite, busa med barnen och äta tillsammans så hann vi båda med att ta var sin tupplur. Välbehövligt må ni tro! För Pontus del är kursen väldigt intensiv och de jobbar från nio på morgonen till ca midnatt sex dagar i veckan. Till det kan läggas lite "trevlig" nattunderhållning utanför fönstret av festande grannar på andra kurser. För min del säger jag bara: en trotsig två och ett halvt-åring samt en vinglig åtta-månaders bebis med upptäckarlust. Jag trodde att jag skulle ha mer tid och ork över på kvällarna nu när jag är ensam. Skriva lite på bloggen, ta en kopp te och kunna läsa lite i en bok. Men tji, så blev det inte.

I fredags var vi på Franklin Park Zoo med en vän och
hennes son. Tilde och han leker jättebra tillsammans!!
Här sitter de i en klätterställning på lekplatsen.
Tildes hår står alltid rakt upp i slutet på
rutschkanan!
Wilma leker i gröngräset...
Det här får mig faktiskt lite att tänka tillbaka på vår första månad här i USA. Jag var konstant trött. Dagarna var lååånga och svåra att fördriva trots att jag var sysselsatt hela dagen. Pontus cyklade runt och fixade än det ena och än det andra. Efter att han hade fått sitt social security nummer så var en av de viktigaste sakerna att fixa ett bankkonto och checkhäfte. Jag tror att han kunde öppna ett konto utan SSN men det dröjde innan vi fick checkhäfte och kontokort. För oss var det väldigt viktigt att få ordning på bankdetaljerna för att kunna få ett lägenhetskontrakt. Vi hade verkligen tur att 1) en av de fyra lägenheter vi tittade på helgen efter vi kommit över var något vi ville ansöka om (!), 2) att hyresvärdarna valde att hyra ut till oss, och 3) att vår mäklarfirma kunde hjälpa oss att betala ett förskott innan vi hade fått över våra pengar från Sverige (vilket tog några dagar för lång tid)! För att kunna skriva ett lägenhetskontraktet så behövde vi förutom ett förskott på första+sista hyran (som mäklarna hjälpte oss med) även en check på depositionsavgiften. Checken låses in i ett bankfack och kommer att ges tillbaka till oss om den inte används. Att använda checkar som ett "löfte om pengar" på det här viset tycker jag verkar smidigt. Men jag tycker inte att det är lika smidigt att bära med mig checkhäftet när jag handlar eller går till frisören som en hel del gör här. Inte heller tycker jag det är så smidigt att skriva en check på hyran varje månad och skicka den med posten. Det är bara gammaldags enligt mig. Men, när vi nu lyckades hitta en lägenhet vi trivs i så är en skriven check i månaden ett "litet" pris att betala även om själva hyran är ganska hög :O)
...och tittar man noga kan man se hennes
första tand skymta där inne!
Vår första månad i USA gick ju ganska fort trots allt och det kommer dessa två veckor utan Pontus också att göra. Jag har ju trots allt redan avverkat en och har bara en kvar tills min "räddning" i form av Jennifer kommer. Pontus har ju hela sex veckor av hårt arbete kvar... Dock verkar det som att han kan komma hem och vila ut lite nästa söndag också. Och om vi har tur, så kanske han kommer redan på lördagskvällen! Håll tummarna för oss ;O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar