fredag 8 juni 2012

Sommaren i sikte!

Efter att ha varit här i fem månader så har vi hunnit få till ett vardagsliv i vårt nya land. Men nu står förändringarna inför dörren en efter en...
Wilmas nya favoritsysselsättning... att stå!

På söndag börjar Pontus en sommarkurs på sju veckor. Den är ett internat där de har schemalagt sex av veckans sju dagar samt upplyst deltagarna om att labbet är "öppet även på söndagarna". Som ni förstår så blir det inte speciellt mycket familjetid över till oss och de första två veckorna kommer jag att vara ensam hemma med flickorna. Puh! Jag är ju van vid att vara ensam fram till eftermiddag/kväll varje dag så det kommer inte att vara så stor skillnad. Men kvällarna!! Vi delar ju alltid matlagning, läggning och andra sysslor samt kan till och med prata om dagen som vuxna människor (om inte barnen stämmer upp i samgråt). Detta kommer att bli en prövning både för min simultankapacitet och mitt förstånd! Jag hoppas att jag blir en stjärna på att laga mat samtidigt som båda barnen gnäller, samt att lägga två trötta barn utan att själv falla i sömn på väg ut ur rummet... :O)
Efter två veckors prövning kommer dock räddningen i form av min brorsdotter! Hon ska besöka oss de resterande fem veckorna och jag ser väldigt mycket fram emot att få sällskap och hjälp under tiden hon är här. Kanske kommer jag till och med att ha tid att köpa ett par skor eller läsa mer än ett par sidor i en bra bok?!

Tilde som kanin innan hon...
Den andra stora förändringen som väntar är jobb. Jag har nu fått både arbetstillstånd samt social security nummer (tjohoo, jag är inte längre "bara" en fru!) och nu ska jag ge mig ut på amerikanska arbetsmarknaden. Jag vill tidigast börja jobba i oktober när Wilma fyllt ett så vi har några månader på oss nu att förhöra oss om barnomsorg samt skriva jobbansökningar. Vi har faktiskt besökt ett center i närheten som hade kunnat ta hand om både Tilde och Wilma. Det verkade vara ett bra center men chocken kom när vi såg vilka priser de tog. Det vi hade förväntat oss, ca $1000 i månaden per barn (heltid), är ett rent önsketänkande (i Brookline). Priset för både Wilma och Tilde är $885 per vecka! Omräknat med dagens kurs på 7,16 samt en månad med 30 dagar (4,3 veckor) så blir månadspriset ca 27 200 kr!!! Jisses vilket välbetalt jobb jag måste skaffa mig!! Och min lön ska bara täcka barnomsorgen. Om vi får det här pusslet att gå ihop får ni veta i senare inlägg. Jag har fått en helt annan förståelse för att det finns så många hemma-mammor (och -pappor) här i varje fall.
...glatt blev plaskblöt genom mycket hoppande!
Tack Sverige för att ni subventionerar förskoleverksamheten så mycket!!

Nu är det dags för spaghetti och Pontus hemlagade köttbullar till lunch. Mums!!


1 kommentar:

  1. Hej Suss! Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa alla dina blogginlägg! Kul att få veta hur ni har det, och vad duktiga ni är som orkar fixa med allt! :) Shit vad dyrt med barnomsorg i USA, ni har inte funderat på au pair, föräldrakooperativ eller liknande? Vi hörs! Kram Anna

    SvaraRadera